שיעור הכנה שני לקראת הפסח
שיעור כללי לקראת פסח
שיעור ראשון בהכנה לקראת פסח
השיעור הכללי השבועי מפי ראש הישיבה. והפעם, ברכת המצוות במצוות מחצית השקל ובהדלקת נרות שבת.
בעקבות העיסוק הציבורי במערכת המשפט עסקנו גם אנו ולמדנו על המשמעות של "לפני משורת הדין"
השיעור הכללי עם ראש הישיבה
שיעור כלי מפי ראש הישיבה. ממשיכים לעסוק בדיני פיקוח נפש בשבת
פיקוח נפש דוחה שבת, המקור ומשמעותו והאם יש הבדלים בין המקורות השונים חלק ב'
פיקוח נפש דוחה שבת, המקור ומשמעותו והאם יש הבדלים בין המקורות השונים חלק א'
שיעור כללי במסכת שבת
מה מסיח את הדעת בתפילה ובבית מדרש? איך להגביר את הריכוז?
שיעור חמישי בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
במלאת שבעה ימים לפטירת הרה"ג רבי נחום ראם זצ"ל התקיים לימוד ואזכרה בבית המדרש של ישיבתנו:
ש
שיעור הכללי של ראש הישיבה - מסכת שבת
האם מי שמאמין באמת לא צריך לפחד? מהו הבטחון בה'? "ויהי ידיו אמונה"
האם כל מהותו של עשיו הוא מרק אדום?? על עשיו, מרק, בפנים ובחוץ:
מי רוצה לביות בן עשרים לחטא? על מדרגות והתקדמות בחיים:
מה גורם לקב"ה להחליט שמשהו צריך פשוט להפסיק להתקיים?
מתוך סדרת שיעורים כהכנה לימים הנוראים בישיבה.
מה אנחנו מבקשים מהקב"ה בימים אלו? מה הכי טוב לנו לבקש? בואו נבין:
שיעור מפי ראש הישיבה הרב נחום נריה שליט"א כהכנה לתפילות הימים הנוראים:
שיעור רביעי בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
שיעור שלישי בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
שיעור שני בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
שיעור ראשון בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
ואולי השאלה היא בכלל מה זה דין? ומה זה מלך? מוזמנים לעבור יחד את הדרך וההכנה לתפילה שלמה יותר ביום הדין:
פרשתנו נותנת לנו את אחד המלצות החשובות ביותר ליהודי בימי התשובה:
"אמר רב יהודה: ברית כרותה לי"ג מידות שאינן חוזרות ריקם..." האמירה החשובה הזאת מדגישה את העוצמה והחשיבות בי"ג מידות הרחמים, מדוע התפילה הזו כ
איך משפרים עמדה לקראת יום הדין? מוזמנים להטרף לדיון מרתק במזמור המוכר, בסתירות ובדקויות וביחד לעבור מלמלמל אותו באוטומט להבנה מה דוד המלך וח
על המסורת העתיקה של קינון קינות בקהילות שונות בקצוות העולם, החל מהמקור ועד היום. וגם פירוש על הקינה "שומרון קול תתן":
38 שנה מתוך 40 שנות הנדידה במדבר ישראל בכלל חנו! בשבח החניה והמנוחה:
למה ברכת התשובה מגיעה מיד אחרי ברכת הדעת? כי יש משהו בתשובה שחשוב להבין:
בימי האבלות של בין המצרים יש לנו נטיה קצת "לעבוד על עצמנו" בענייני האבלות, צריך להזהר דלא לפספס את כל ההתחזקות שבאה מעצם האבלות:
בפרשתנו עם ישראל עובר את אחד השלבים המשמעותיים ביותר לקראת חיים עצמאיים בארץ ישראל. על השלבים הקשים של גיל ההתבגרות שכל אחד מאיתנו עובר עם ע
למה היו צריכים המרגלים ללמוד ממרים? אין הבדל בין המקרים? הכול עניין יחסי:
במגילת אסתר ובחיים בכלל, לכסף יש כוח מפלג גדול. פרשתנו מראה לנו איך להשתמש בו על מנת לאחד:
למה בניית מזבח הקטורת לא מוזכרת עם שאר הכלים בפרשת תרומה? על התפקיד המיוחד של מזבח הקטורת:
למה מגודל המאמרות יורדים לדברים כל כך קטנים ופשוטים?
האם שירת הים באה רק מתוך רגע שיא של שמחה? אז למה אומרים אותה כל בוקר?
למה המצרים היו צריכים לשלם ליהודים עבור המים? ומה העניין בצפרדעים? כמה שיעורים עמוקים לחיים:
איך מתמודדים עם התנהגות של נער? השיעור מיעקב אבינו יפתיע אתכם:
ממה יעקב כל כך ירא? מה היתרון הגדול של עשו?
מה מסתתר במילים "למה זה אנכי"? מה כל כך הפחיד את רבקה אמנו?
מה עוזר לאדם להפסיק לרוץ בין תחנה לתחנה בחיים ולהתחיל לחיות חיי משמעות? בואו נלמד משרה אימנו:
*לחיות מהפרשה - פרשת וירא - ובגויים לא יתחשב?* (7:48) מה צריך להיות היחס של עם ישראל לשאר העולם? אור לגויים או בכלל "לא יתחשב"? זה מה שאברהם
אברהם מסתיר את הקשר שלו עם שרה ברדתם למצרים. הייתכן שאברהם עשה זאת כדי לקבל מתנות? בואו נסביר:
"נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם" בדרך כלל אני נרתע מהכללות אבל כאן התורה מלמדת אותנו על היחס הנכון בין הפרט לכלל ומסתתר כאן שיעור עמוק לקראת יו
מצוות וידוי מעשרות היא מצווה מוזרה, למה להתוודות על מה שעשינו טוב?
מהי מידת המלכות ואיך היא הרימה והחריבה ממלכות?
מה כל כך קשה ביראה ולמה מצד שני משה רבנו מתייחס לחובה זו כל כך בקלילות?
ישנה אמירה בנוגע לתפילתו של משה רבנו שאיני יודע מה מקורה והיא בעייתית מאוד בעייני:
מהי באמת שנאת חינם? למה דווקא היא מביאה חורבן?
מתוך סידרת השיעורים לקראת שנת השמיטה: כיצד נטפל בגינה הביתית?
מה כל כך חמור בבקשת בני גד וראובן שמצדיק את הכינוי "אנשים חטאים"?
פרשתנו מראה לנו מה התכונה שהופכת את יהושוע לראוי להיות ממשיך דרכו של משה רבנו כמנהיג עם ישראל בכניסתו לארץ:
על השיעור החשוב שלמדו דור באי הארץ באחד מהאירועים הקשים לפני הכניסה והקשר לי"ז תמוז:
חז"ל מפרשים שאהרן הכהן היה מביא שלום בין אנשים בכך שהיה אומר לכל צד שהשני מצטער גם אם לא היה באמת. האם מותר לשקר כדי להשכין שלום?
השבוע אנו רואים שלפעמים הצעד החכם יותר הוא לא תמיד לתמוך בכיוון של בן או בת הזוג אלא להיות "עזר כנגדו":
עונש של ארבעים שנה במדבר?! למה כל כך הרבה? ומה הקשר לנסכים והפרשת חלה?
דרך סיפור מסבי זצ"ל אפשר להבין רעיונות חינוכיים חשובים מאוד העולים מפרשתנו:
פרשת קרבנות הנשיאים מוכרת לנו כפרשייה החוזרת שוב ושוב ושוב על עצמה. למה התורה לא מקצרת?
האם צריך ללמוד תורה או מספיק לתמוך באחר הלומד?
"וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ" אחדות ואחרית לאומית זה אידיאל יפה אך קשה מאוד לשמור. פרשתנו ושנת השמיטה מלמדות אותו איך מקיימים אותו:
פרשתנו מלמדת אותנו שאדם לא מפסיק להתחנך כשהוא כבר לא נער, אבל את השיעור הזה צריך ללמוד דווקא בנעורים:
מי יכול להרשות לעצמו באמת להגיד "קדושה אני מבקש"? בשביל זה נצטרך להגדיר מהי "קדושה":
זכינו לארח את הרב פרץ איינהורן בישיבתו וזכינו עוד יותר לשמוע שיעור מפיו!
מה הקשר בין הטעות של דוד בהעלאת ארון ה' לבין הטעות של נדב ואביהו? על האיזון בין השכל לרגש:
חרוסת לא קונים - חרוסת מכינים! על החוסן והדבקות המדהימה בעם ישראל בתקופה הקשה במצרים.
לבקשתכם, השבוע אחרוג ממנהגי ובמקום לעסוק בפרשת השבוע אעסוק בדיני פסח שחל במוצאי שבת קודש. מתי אוכלים בשבת? מה אוכלים לסעודה שלישית? איך עושי
פרשת העגל ותפילתו של משה מציגים לנו צדדים חזקים במשה רבנו ואת התכונות שהופכות אותו למנהיג ייחודי.
"כל החרדים הם ככה" "כל החילונים הם כאלה". המגילה מראה לנו את הסכנה והחסרונות הרבים שבהכללה ועל הדרך הנכונה להסתכל על הכלל.
האם תמיד רע לשנוא? הפרשה מלמדת אותנו שלפעמים יש שנאה מותרת, אך גם איך לא לשכוח את צלם האנוש שלנו ולעזור גם ובמיוחד לשנואים שלנו. על ההבדל בי
יתרו מציע למשה לייעל את מערכת המשפט בעם ישראל ולמנות שרי אלפים, מאות ועשרות. אבל חוץ מהיעילות, ישנו ערך נוסף בכך שמעורר בנו השראה עד היום.
"והיו רואים זה את זה" מפורש בפרשתנו שבקריעת הים כל שבט הלך במין שביל משלו אך עדיין היו יכולים לראות זה את זה. אבל ידוע לנו שה' לא משנה את הט
למה להגיד "כחצי הלילה"? למה לשנות את דברי ה'? מה כל כך חשוב?
לכל אחד יש מיצרים שהוא צריך לצאת מהם. הפרשה מלמדת אותנו להסתכל פנימה ולשאול "האם גם הלב שלי כבד"?
"אכן נודע הדבר" מה משה רבנו הבין כאן על הגורם למצב הנוכחי של עם ישראל תחת מצרים? מה עוזר למשה רבנו להבחין בכך?
מה ראה יעקב ברוח הקודש על אפרים ומנשה? ומה היתה נחמת יוסף אליו שמלווה אותנו עוד בגלות הנוראה ועד היום?
יוסף מכה את האמת בפרצוף של אחיו אך מכיר בעובדה שכל התלאות שלו היו חלק מתכנית גדולה יותר. "מה הפסוק שלי ?" זו לא שאלה סתמית של התחברות לחלק מ
"גדול הנהנה מיגיע כפיו יותר מירא שמיים" (ברכות ח' א') בפרשתנו אנו נתקלים בהתנהגות המוזרה של יעקב אבינו בעת שליחת בניו להציל את אחיהם שמעון,
"הקב"ה נמצא בכל מקרום אליו תתן לו להיכנס" את המשפט הזה אנחנו לומדים כבר מיוסף הצדיק דרך סיפור חנוכה והמכבים ועד לברכה המוכרת בסוף כל מפקד של
"תפילות אבות תקנום" והפעם - תפילה מתוך צרה. הבסיס לתפילה של יעקב אבינו היא "קטנתי", לא מגיע לי כלום יותר. מה העניין בבסיס כזה לתפילה? ולמה ד
איך הסולם שמוצב ארצה וראשו מגיע השמימה מבטא תפילה? מה התפקיד שלנו בתפילה?
תפילה - אמצעי או מטרה? למה ה' מונע מאימותינו הקדושות בנים? מדוע ה' נעתר ליצחק? ומה זה בכלל "ויעתר"?
"יפה שיחתן של עבדי אבות יותר מתורתן של בנים" מה הופך תפילה לאמיתית וכנה? מה הייחוד של שיחה עם ה' דווקא באמצע היום?
אחרי זמן רב שלא היינו בישיבה, זכיתי לעמוד שוב מול התלמידים. דיברנו השבוע על הערך בלימוד תורה ועל הזכות ללמוד גם מתוך קושי והגבלות.
דבר תורה קצר על אורחות החיים הנלמדות ממגילת אסתר
רבות מדובר על גודל הישועה שנעשתה באמצעות אסתר, אך ישנה גם טרגדיה גדולה שמעצימה את הישועה.
כל הציווים לבניית המשכן נאמרו "ועשית", אבל דווקא בציווי לבניית הארון נאמר "ועשו" ברבים. למה?
מדוע עבד עברי שמכר עצמו לעבדות לא נרצע מראש? למה רק אחרי שמוכר עצמו פעם שניה?